Kuva © Tuomas Sarparanta

Uusi toimintamalli: Puhuvat seinät

Viestinnällistä ajattelua tulee vahvistaa uudisrakennusten suunnittelussa ja peruskorjauksissa. Seinä- ja lattiapintojen selkeät viestit auttavat asukkaita löytämään yhteiset palvelut ja muistuttavat ystävälliseen sävyyn yhteisen elämän perussäännöistä. Ympäristön ymmärtäminen ja kokeminen omaksi on iso osa hyvää asumista.

Mielekkään elämisen opasteet ja asumisen yhteisölliset elementit tuodaan mukaan jo tilojen suunnitteluvaiheessa. Näiden arkea helpottavien sysäysten paras sijoittelu tunnistetaan kokeilujen avulla. Lattioiden ja seinien lisäksi voidaan käyttää esimerkiksi mattoja ja opastetauluja. Asukkaiden arjen sujuvoittaminen kytketään näin osaksi Hoasin viestintäajattelua.

Hoas-laboratorio kokeili: Seinät ja lattiat avuksi tehokkaassa asukasviestinnässä

“Tämä on mielestäni ehdottomasti parhaita ideoita tässä projektissa. Kauniita, rohkeita ja mielikuvituksellisia tarroja ja maalauksia käyttöön kaikkiin kohteisiin, saadaan info ja sisustus samalla iskulla. Tieto on tässä mallissa saatavilla juuri siinä missä tarvitaan eikä esim. nettisivujen tai tiedotekirjeen syövereissä.”

– Vastaus Hoas-laboratorion kyselyssä Hoasin henkilökunnalle

Helmikuisena aamuna 2011 Junailijankujan Hoas-talon kokoushuoneessa on kylmä. Aalto-yliopiston Creative Sustainability -opiskelijat Janne Salovaara, Brenda Vértiz ja Susanna Ollila ovat kattaneet aamupalan kerhohuoneelle tavoitteenaan haastatella asukkaita. Opiskelijoille on lähetetty asiasta viestiä sähköpostilla ja jaettu lappuja. Aulassa on maalattu liitutaulu, johon asiasta on kirjoitettu.

Paikalla on yksi asukas. Aallon opiskelijat lähtevät koputtelemaan oville. Ilmainen aamiainen vetää vaihto-opiskelijat nopeasti ylös sängystä.

Keskustelu aamiaisella on hätkähdyttävä. Nuori naisopiskelija kertoo, että ei pessyt vaatteitaan viikkoihin, koska ei tiennyt, missä pyykkihuone on. Kukaan asukkaista ei tiedä, että Hoas on opiskelijoiden perustama. Kukaan ei ole lukenut asumisohjeita Hoasin nettisivuilta.

Junailijankujan talo ei ole erityistapaus. Sähköpostiviestit saavat hyvin vähän liikettä aikaan. Ilmoitustaulut ovat usein täynnä vanhoja papereita. Eikä kukaan tietenkään lähde biojätepussi kädessä ilmoitustaululta tarkistamaan, että missä se jätehuone olikaan. Siksi roskapusseja löytyy jatkuvasti käytäviltä.

Kesän 2011 aikana Junailijankujan kiinteistö kunnostettiin. Salovaara ja Vértiz suunnittelivat talon opasteet ja kerhuohuoneen. He toivat seinille liitutauluja asukasviestintään ja teippasivat lattioihin ohjeet kuinka päästä jätehuoneeseen, pesutupaan ja saunaan. “Laundry room 20 steps.”

Syksyllä ero oli selvästi havaittavissa. Roskapusseja löytyi vähemmän käytäviltä ja enemmän jätehuoneesta. Pyykkihuoneeseen tehty maailmankartta sai kiitosta. Siihen jokainen sai merkitä kotimaansa punaisella tarralla ja tehdä samalla itsensä näkyväksi muille asukkaille.

Mitä kokeilussa opittiin: Vie tieto sinne, missä sitä käytetään

Seinäpinnat ovat suurimmassa osassa taloja käyttämätön resurssi, jota voidaan hyödyntää tehokkaasti arjen asioiden viestimiseen. Tutkimusten mukaan oikeisiin paikkoihin sijoitetut viestit ohjaavat esimerkiksi valitsemaan portaat hissin sijasta tai saavat kysymään apua naapurilta. Junailijankujalla ne ovat lisänneet vastuullista toimintaa ja tehneet talon kansainvälisen yhteisön näkyväksi. Samalla asumisen mielekkyys on parantunut.

Junailijankujalla tehdyt ratkaisut lähtivät rikkinäisten asioiden korjaamisesta. Kun havaittiin, että roskahuoneita ei löydetty, asia ratkaistiin laatimalla ohjaava ja intuitiivinen tarroitus. Kyse on hyvän muotoilun avainosaamisesta: kyvystä havaita ja ratkaista ongelmia.

Laajemmin ajateltuna puhuvat seinät voivat olla väline ongelmien ehkäisemiseksi ennen niiden syntymistä. Ne ovat myös konkreettinen keino vastata tunnistettuihin ongelmiin: muistutetaan ystävällisesti portaista ennen hissin ovea ja laitetaan tulipaloarkaan kohtaan sammutuspeite. Kokeilun voimasta kertoo, että sen tuloksia on jo hyödynnetty opasteiden kunnostuksessa ja Linnoituksenkujan pesu- ja kerhotilojen uudistamisessa.

Viestin sävy ratkaisee paljon. Kieltojen sijaan on tehokkaampaa nostaa esiin toimintamahdollisuuksia. Fiksun käyttäytymisen muistilista toimii paremmin kuin lista asioista, joita ei saa tehdä.